בס"ד

חישוב מס שבח ירושה

חישוב מס שבח ירושה

לפני שנדבר על חישוב מס שבח ירושה, נזכיר לכם מהו מס שבח.

מס שבח הוא אחד משני מיסי המקרקעין הקיימים במדינת ישראל. זהו מס המוטל על הצד המוכר את הדירה. כלומר זהו מס על הרווח מהדירה. המס עומד על 25%, ולצורך הדגמה אם מכרתם דירה שעלתה לכם 2 מיליון שקל וקיבלתם תמורתה 3 מיליון שקל, תצטרכו לשלם 250,000 שקלים מס שבח.

כמובן שחישוב ליניארי פשוט אינו אפשרי, העניינים קצת יותר מורכבים וניתן אפילו לקזז הוצאות שונות שהיו לכם על הדירה במהלך השנים. כרגע אנו רוצים להתמקד בהיבט של מס שבח בעת מכירת דירה שהתקבלה מירושה, אך זוהי זוהי עוד סיבה מדוע חשוב לעבוד עם עורך דין מס שבח ולקבל ייעוץ אישי.

חישוב מס שבח ירושה

עורך דין מס שבח 

קבלת דירה בירושה כרוכה בשינוי בעלות, אך זוהי אינה עסקת מכירה ולכן לא מוטל מס שבח בעת המעמד של קבלת הדירה, גם לא מס רכישה.

הנושא יעלה במידה ובעתיד היורש ירצה למכור את הדירה. ביום שזה יקרה הוא יידרש לשלם מס שבח על כל הרווח שנצבר עד למועד המכירה. התקופה שאותה דוגמים לצורך חישוב מס שבח ירושה מתחילה ביום שבו נרכשה הדירה על ידי המוריש!  ולא ערכה התאורטי במועד העברת הבעלות.

לדוגמה, אם הוריכם רכשו דירה ב 1980 בעבור חצי מיליון שקל, קיבלתם אותה בירושה בשנת 2020, ובשנת 2025 אתם מעמידים אותה למכירה בעבור 2 מיליון. במקרה שכזה הרווח שלכם הוא מיליון וחצי שקלים, ותדרשו לשלם 25% – כלומר 375 אלף שקלים. אך רגע, לא צריך למהר לרשום שיק לטובת המדינה – התייעצו עם עורך דין מס שבח על מנת לבדוק כיצד ניתן לצמצם או לבטל את נטל המס.

פטור דירת מגורים מזכה

אז באילו מצבים ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח? חוק המקרקעין מגדיר מושג המכונה ”דירת מגורים מזכה“, ועבורה ניתן פטור ממש שבח. על מנת שדירת מגורים תחשב לדירת מגורים מזכה, עליה לעמוד בכמה תנאים:

  1. זוהי חייבת להיות דירתו היחידה של המוכר. אם ליורש ישנה עוד דירה בבעלותו, הוא לא יכול לקבל את הפטור.
  2. התנאי השני הוא שהדירה שימשו עבורו למגורים ב 4 השני הקודמות למכירתה, או שהדירה שימשה למגורים ב 80% מפרק הזמן של חישוב השבח.
  3. יש להיות בעלי הדירה לפחות 18 חודשים.

לדוגמה : אם ירשתם דירה שנרכשה בעבור מיליון דולר, ולאחר שנה מכרתם אותה בעבור 2 מיליון, תדרשו לשלם מס שבח בסך 250,000 שקלים בגלל שאתם לא עומדים בתנאי של בעלות על הדירה לתקופה של 18 חודשם לפחות.

שימו לב לפרט נוסף, אם מכרתם דירה ונהניתם מפטור על דירת מגורים מזכה, ישנה תקופת צינון של 18 חודשים עד הפעם הבאה שבה תוכלו למכור דירה וליהנות מפטור זה.

פטור ממס שבח ירושה

בפועל רבים מהירושים אינם נהנים מפטור של דירת מגורים מזכה מהסיבה הפשוטה שיש בבעלותם דירה נוספת. אך האם זה אומר כי בהכרח תצטרכו לשלם את מלוא מס השבח? או שישנה אפשרות לקבל פטור?

התשובה לשאלה נמצאת בסעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין. סעיף זה קובע כי דירה שהתקבלה בירושה תהיה פטורה ממס שבח, אם המוריש היה פטור ממס לו הוא בעצמו היה מוכר אותה, לפי הפטורים האמורים.

הפטורים ניתנים במקרים הבאים:

  1. “המוכר הוא בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש“
  2. “לפני פטירתו היה המוריש בעלה של דירת מגורים אחת בלבד“
  3. במידה והמוריש עדיין היה בחיים, ומוכר את דירת המגורים, היה פטור ממס בשל המכירה“

אם אתם מוכרים דירה שהתקבלה בירושה, וזוהי אינה דירת מגורים מזכה, אתם עדיין יכולים ליהנות מפטור אם הינכם עומדים בשלושת התנאים הנ“ל.

שימו לב כי אם למוריש עצמו היו כמה דירות מגורים, אינכם מקבלים פטור ממס שבח מכיוון שהוא בעצמו לא עמד בתנאי הפטור של דירת מגורים מזכה.

חישוב מס שבח ירושה

עורך דין מס שבח

חישוב מס שבח ירושה צריך להעשות בעזרתו של עורך דין לענייני מיסוי מקרקעין. גם אם אינכם עומדים בתנאי הפטור, עדיין ישנן דרכים להפחית את נטל המס.

הדרך המרכזית היא לנכות מהרווח הוצאות שנגרמו לכם – למשל אם נעזרתם במתווכים, דמי התיווך הם הוצאה שניתן לקזז. באופן דומה ההוצאות המשפטיות וגם שכר טרחה עורך דין מכירת דירה אפשר לנכות. ואם היו שיפוצים בדירה, אלו הם סכומים גדולים היכולים לצמצם באופן משמעותי את נטל המס.

על מנת להתנהל בצורה נכונה ולא לשלם מסים שלא לצורך, התייעצו עם עורך דין מקרקעין מישאל גאון. משרדינו מלווה לקוחות פרטיים ועסקיים בכל סוגיות המקרקעין, לרבות: העברת דירה במתנה מס רכישה, עורך דין תכנון ובנייה, הסכם הארכת שכירות ועוד.

עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות

חישוב מס שבח ירושה |  עורך דין מס שבח

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

רוצים לרכוש/למכור/להשכיר נכס?
עו"ד נדל"ן מישאל גאון ישמח לעזור לכם!

מלאו את השאלון הקצר ותקבלו ייעוץ ראשוני חינם!

*בכפוף לבדיקת התאמה
Call Now Button