הסכם הארכת שכירות

נספח הארכת חוזה שכירות

הסכם הארכת שכירות הוא הסכם שנערך לאחר ששני הצדדים החליטו כי הם רוצים להאריך את תקופת השכירות. במקרה זה יש צורך לערוך חוזה חדש המגדיר את התנאים החדשים לעסקה.

אך מנגד ישנה אפשרות אחרת. עורכי דין מקרקעין ממליצים לשוכרים להסדיר מראש את האפשרות להארכת חוזה שכירות לדירת מגורים. ניתן לעשות זאת באמצעות נספח הארכת שכירות המגדיר את התנאים להארכת החוזה.

יש המחפשים דוגמת חוזה שכירות עם אופציה. אך זכרו כי בכל מקרה עשויים להיות תנאים ונסיבות אחרות, לכם חשוב להתייעץ עם עו“ד מקרקעין ולא לחפש חוזה שכירות להורדה.

דוגמת חוזה שכירות עם אופציה

חוזה שכירות לדירה

הסכם שכירות סטנדרטי, או כפי שהוא מכונה הסכם שכירות בלתי מוגנת, הוא חוזה משפטי המגדיר את מערכת היחסים בין שני הצדדים בעסקה – השוכר והמשכיר. החוזה קובע מהי המחויבות של שני הצדדים, וכל הפרטים הקשורים לעסקה. למשל הוא עוסק באחריות לתשלומים שוטפים, בגובה שכר הדירה וכמובן משך זמן החוזה.

מקובל לחתום על חוזה שכירות לשנה. אך בהחלט יתכן כי בתום השנה השוכרים ירצו להישאר בנכס לתקופת זמן נוספת. הסיבות לכך יכולות להיות שונות והן בעיקר סיבות אישיות. וזוהי בדרך כלל אפשרות נוחה לשני הצדדים – בעל הנכס נהנה מהמשכיות. הוא לא צריך לחפש דיירים חדשים ואינו מסתכן שהנכס יעמוד ריק מדיירים. והשוכרים גם הם חוסכים הרבה כאב ראש של מעבר דירה וחיפוש דירה חדשה.

במעמד חתימת חוזה שכירות, קשה להאריך מראש מה יהיה המצב בעוד שנה. אך בהחלט תרצו להשאיר את האפשרויות פתוחות. לכן מקובל מאוד להכניס נספח הארכת חוזה שכירות במסגרת החוזה.

במידה ולא הכנסתם סעיף שכזה, לקראת תום תקופת השכירות המשכיר יכול להודיע לשוכר כי ברצונו להאריך את תקופת השכירות. חשוב שזה יהיה בפרק זמן סביר המאפשר לנהל משא ומתן על התנאים. על פי חוק השכירות והשאילה, על המשכיר להודיע לשוכר לפחות 90 יום לפני תום תקופת החוזה, ועל השוכר להודיע למשכיר לפחות 60 לפני תום תקופת החוזה.

נספח הארכת חוזה שכירות

הסכם עם אופציה להארכת שכירות מיועד למקרים בהם ישנו רצון משותף להמשיך את תקופת השכירות. הנקודה המרכזית בסעיף שכזה היא שאלת שכר הדירה. לעתים הצדדים מסכימים על השארת שכר הדירה כפי שהוא, ולעתים ניתנת למשכיר זכות להעלות את שכר הדירה אך במסגרת גבול מוסכם מראש.
גם כאשר בחוזה השכירות ישנה אופציה להארכת תקופת השכירות, על השוכר להודיע למשכיר האם ברצונו לממש את האופציה להארכת השכירות. יש להודיע זאת בזמן סביר בטרם פקיעת מועד השכירות – כלומר אותם פרקי זמן המוגדרים בחוק השכירות והשאילה, כמו במקרה שבו אין נספח המדבר על הארכת חוזה השכירות (90 יום למשכיר, 60 יום לשוכר).

במסגרת נספח הארכת חוזה שכירות לא ניתן לקבוע פרקי זמן אחרים הנוגדים הוראות החוק. זאת למעט מקרים בהם נקבע פרק זמן אחר שהוא לטובת השוכר (או מקרים מסוימים של קרבה משפחתית). למשל אם רוצים לקבוע שעל השוכר להודיע על רצונות במימון האופציה 90 יום מראש, לא ניתן לעשות זאת. אך אם רוצים לאפשר לשוכר לעשות זאת ב 30 יום, הדבר אפשרי.

הפרת תנאי האופציה היא הפרת חוזה וניתן לעתור לבית המשפט לצורך אכיפת האופציה או דרישת פיצויים.

הסכם הארכת שכירות

דוגמת חוזה שכירות עם אופציה

במידה ובחוזה אין נספח הארכת שכירות. עדיין ניתן לבצע הארכת שכירות, אך זהו פשוט חוזה חדש. החוזה המקורי שהגדיר את כל תנאי השכירות, אינו בתוקף. זאת מכיוון שהגדיר תקופת זמן מסוימת.

ניתן לחתום שוב על אותו החוזה. אך בדרך כלל ישנו משא ומתן מחודש על התנאים, ולכן יש צורך בעריכת חוזה חדש.
כאשר חותמים על הסכם שכירות דירה, בתחילת הדרך הכל יכול להיראות נפלא. אך לעולם אינכם יכולים לדעת אילו בעיות עלולות להתעורר בהמשך הדרך. ולכן תמיד חשוב להתייעץ עם עורכי דין לענייני מקרקעין.

לדוגמה אחד המצבים האפשריים שיכול לשנות את התמונה מבחינתו של המשכיר, הוא מצב שבו ירצה למכור את הדירה. יתכן כי קיבל הצעה אטרקטיבית והוא מעוניין למכור את הדירה ולא להמשיך את השכירות למרות שישנה אופציה. להארכה. כדאי לחשוב מראש על מצבים אלו, אפשר לתת להם מענה משפטי. ניתן מראש להתנות את האופציה להארכת החוזה בתנאים אלו.

כמובן שיתכנו גם מצבים אחרים, הנכנסים תחת קטגוריה של הפרת חוזה, וגם הם יכולים להיות עילות לאי מימוש האופציה.

נספח הארכת חוזה שכירות
הסכם הארכת שכירות

על מנת להתנהל בדרך הנכונה, להימנע מבעיות ותביעות משפטיות – תמיד חשוב לערוך הסכם שכירות בלתי מוגנת בעזרתו של עו“ד נדלן. משרד עורכי דין מישאל גאון עומד לשירתכם עם כל מעטפת השירותים המשפטית לשוכרים ושוכרים.
משרדינו מטפל במגוון סוגיות משפטיות הכוללות ייצוג לקבלנים ויזמים, הסכמי קומבינציה, עורך דין תמא 38, הסכם שיתוף במקרקעין, עורך דין לרכישת דירה מקבלן ועוד.

מצאו אותו בגוגל מפות.

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

Call Now Button