סיום חוזה שכירות

סיום חוזה שכירות

סיום חוזה שכירות הוא דבר שצריך לקחת בחשבון כבר ברגעים בהם מכינים את החוזה. ישנם תרחישים שונים שיכולים להביא לרצון לסיום השכירות לפני המועד המוסכם. הרצון לסיים את החוזה יכול לבוא מצידו של השוכר ומצידו של המשכיר, וכמובן שאף צד לא רוצה להיות מופסד. לכן, כבר בעת עריכת החוזה, עורך דין חוזים צריך להכניס לחוזה סעיפים המגדירים את התנאים לסיום החוזה.

מצד אחד השוכרים אינם רוצים שפתאום בעל הנכס ירצה לסיים את החוזה, דבר שיכול להעמיד אותם בפני בעיות בלתי צפויות בזמן שאינו נוח להם. ומצד שני גם המשכיר לא ירצה שפתאום הדיירים יחליטו לסיים את החוזה, ושוב עליו יהיה לטרוח על מנת למצוא דיירים. מסיבות אלו ישנו צורך בניסוח הסכם שכירות המאזן בין האינטרסים של שני הצדדים וקובע כללים ברורים בנושא.

מלבד התייחסות לנושא כבר בהסכם השכירות, כאשר מתקבלת החלטה לסיים את החוזה יש להודיע בכתב לבעל הנכס או השוכרים, על הרצון לסיים את החוזה. ויש לחתום על נוסח סיום חוזה שכירות לפני הזמן. יש המחפשים טופס סיום חוזה שכירות להורדה, אך מוטב לעשות זאת בהיוועצות עם עורך דין מקרקעין.

נוסח סיום חוזה שכירות לפני הזמן

סיום חוזה שכירות

יתכנו סיבות שונות בגינן אנשים ירצו לסיים את חוזה השכירות. מבחינת השוכרים אלו יכולות להיות סיבות אישיות שונות: כמו למשל שינוי המצב הזוגי, אירוע משפחתי אחר המחייב שינויים אישיים גם בסביבת המגורים, חוסר שביעות רצון מהנכס או הסביבה, מעבר למקום עבודה חדש, הפרות חוזה מצידו של בעל הנכס וכו‘

מבחינת המשכיר גם כן יתכנו נסיבות דומות, כמו למשל רצון למכור את הנכס, להעביר אותו ליורשים, הפרות של תנאי החוזה וכו‘.

במקרים רבים הנסיבות מביאות ל“רוח רעה“ בין השוכרים לבין בעל הנכס. בעיקר כאשר ישנן טענות לכל מיני הפרות חוזה. הדברים הללו יכולים להפוך לאמוציונליים וסוערים, אך חשוב לנהוג בקור רוח ולעשות את הכל בצורה מקצועית ומסודרת, בהתאם לחוק ובהתאם לתנאי חוזה השכירות.
וזוהי גם הזדמנות להזכיר מדוע תמיד חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני חוזים כבר בעת מעמד החתימה על החוזה. אם השתמשתם בחוזה מוכן שלא נבדק על ידי עורך דין מטעמכם, יתכן כי הוא מוטה לטובת אחד הצדדים. הבעייתיות של החוזה מתגלה ברגעים הללו בהם מתעוררות המחלוקות בין הצדדים.

טופס סיום חוזה שכירות להורדה

נוסח סיום חוזה שכירות לפני הזמן

באופן כללי לא ניתן לבטל חוזה באופן חד צדדי, אלא אם כן התקיימו אחד מהתנאים הבאים: הפרת חוזה, חוזה אשר נחתם כתוצאה מטעות או הטעייה של אחד הצדדים, מקרה שבו החוזה נחתם כתוצאה מלחץ או ניצול מצוקה. ביטול חוזה באופן חד צדדי יכול להתאפשר רק אם מראש נקבע בחוזה כי ניתן לעשות זאת.

ניתן לבטל חוזה שכירות באופן חד צדדי, שנחתם לתקופה של מעל 3 חודשים, בהתקיים התנאים הבאים:

  1. משכיר יכול לבטל את החוזה, שלא עקב הפרת חוזה מצד השוכר, רק כאשר קיימת בחוזה זכות מקבילה לשוכר.
  2. שוכר יכול לבטל את החוזה, שלא עקב הפרת חוזה מצד המשכיר, גם כאשר אין זכות מקבילה למשכיר.
  3. הצד המבטל חייב לתת התראה מראש (נוסח סיום חוזה שכירות לפני הזמן):
  •  משכיר המעוניין לבטל את החוזה צריך לעשות זאת באמצעות התראה של 90 יום מראש (לפחות). בשום מקרה לא ניתן לקבוע בחוזה תקופת התראה קצרה יוצר.
  • שוכר המבטל את החוזה צריך לתת התראה של 60 יום לפחות. ניתן לקבוע תקופה קצרה יוצר בחוזה השכירות.

במידה והחוזה מעניק זכות ביטול חד צדדי אך ורק לשוכר, ניתן לקבוע בחוזה השכירות תנאים נוספים להפעלת זכות הביטול.
כאשר לשני הצדדים זכות לביטול חד צדדי, לא ניתן להוסיף סעיפים המגבילים את זכות הביטול של השוכר מבלי שיגבילו את זכות הביטול של המשכיר.

המגבלות הנ“ל חלות על החוזים הבאים:

חוזי שכירות של דירת מגורים העונים על כל התנאים הבאים:

  1. שכירות לתקופה של 3 חודשים לפחות (או אפשרות להאריך ליותר מ 3 חודשים).
  2. שכירות לתקופה שאינה עולה על 10 שנים, או חוזים המעיקים לשוכר אפשרות לבטל את החוזה במועד מוקדם יותר.
  3. כאשר שכר הדירה החודשי אינו גבוה מ 20 אלף ש“ח.
  4. הדירה המושכרת אינה למטרות נופש.
  5. הדירה המושכרת אינו דירה במעון ואינה כפופה לחוק הפיקוח על מעונות.
  6. הדירה המושכרת אינה דירה בדיוק מוגן.
  7. הדירה המושכרת אינה במעונות לסטודנטים, תלמידים או עובדים.
  8. דירה שחוק הגנת הדייר אינו חל עליה.סיום חוזה שכירות

טופס סיום חוזה שכירות להורדה

כאשר רוצים לסיים את כדאי קודם כל לקרוא את החוזה שלכם, ולהבין מהן הזכויות שלכם. השאיפה היא לסיים את הכל בצורה חלקה ונקייה, בלי חובות ועילות למאבקים משפטיים. במידת הצורך התייעצו עם עורך דין נדלן.

יש להודיע מראש באמצעות הודעה בכתב. חשוב גם שתשמרו את ההודעה ששלחתם עד שכל התהליך יסתיים בשלום. הדברים אינם מסתיימים בהודעה מראש, רצוי לחתום על טופס סיום חוזה שכירות עליו חותמים שני הצדדים.

משרד עורכי דין מישאל גאון

בכל מה שנוגע לשכירות, תמיד כדאי לפנות למשרד עורכי דין מקרקעין. משרדינו מעניק סיוע בכל מה שקשור להסכמי שכירות – הסכם שכירות בלתי מוגנת, סיום חוזה שכירות ונושאי מקרקעין שונים הקשורים לרכישת נכסים, רכישת נחלה חקלאית, הסכמי שיתוף במקרקעין, עורך דין תמא 38 ועוד.

 עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך.