בס"ד

ירושת משק חקלאי

העברת זכויות בנחלה בירושה

ירושת משק חקלאי יוצרת מצבים משפטיים מורכבים ושונים ממקרי ירושה רגילים – באופן חד משמעי אנו יכולים להגיד כי דינה של דירה פרטית בירושה שונה מאוד ממקרה של נחלה בירושה. לא רק חוק הירושה בא לידי ביטוי, יש כאן מערכת של חוקים ותקנות, חוזים והסכמים הכוללים את רשות מקרקעי ישראל, האגודות השיתופיות ואפילו הסוכנות היהודית בחלק מהמקרים.

שאלות של העברת זכויות בנחלה בירושה או חלוקת נחלה בין יורשים מחייבות עורך דין מושבים. כלומר עורך דין הבקיא בכל החקיקה הרלוונטית, ומכיר את דרכי ההתנהלות במקרים אלו.

ירושת משק חקלאי

העברת זכויות בנחלה בירושה

על פי מדיניות מנהל מקרקעי ישראל, לא ניתן לפצל את הנחלה. מנהל מקרקעי ישראל רואה לנגד עיניו חשיבות גדולה בהמשך הפעילות החקלאית ולכן מחייב שמירה על המשק החקלאי כיחידה אחת.

יחד עם זאת, לא כל המשקים החקלאיים כפופים לאותה מדיניות. ישנם משקים במושבי עובדים, ובהם חל ההסכם המשולש, וזאת לעומת כפרים שיתופיים בהם ישנו הסכם דו צדדי.

נחלות בכפר שיתופי – במקרים אלו המשק אינו חלק מהעיזבון של המנוח, ולכן לא חל על המשק הדין של חוק הירושה. כללי הירושה נובעים מתוך ההסכם הדו צדדי החל על המשק. על פי הסכם זה, בעת פטירת אחד מבני הזוג, הזכויות יעברו לבן הזוג הנותר בחיים. עם פטירת שני בני הזוג, הזכויות יועברו לבן אשר מוכן וגם מסוגל לקיים את המשק החקלאי.

נחלות במושב עובדים – כאשר מדובר במושב עובדים, ישנו הסכם משולש בין בעל הנחלה, המוסדות המיישבים והאגודה השיתופית. גם במקרה זה בעל הנחלה (בר רשות) לא יכול לכלול את הנחלה בתור חלק מהעיזבון.

על פי ההסכם המשולש, כאשר נפטר אחד מבעלי הנחלה, הזכויות עוברות לבן הזוג שנותר בחיים. וכאשר שני בני הזוג נפטרו, הזכויות עוברות למי שמונה כבן ממשיך (ההורים ממנים בן ממשיך בעודם בחיים). אם לא מונה בן ממשיך, תתבצע חלוקה על פי סעיף 114 לחוק הירושה.

חלוקת נחלה בין יורשים

חלוקת נחלה בין יורשים

סעיף 114 לחוק הירושה קובע:

(א) משק חקלאי שהוא יחידה שחלוקתה היתה פוגעת בכושר קיומה כמשק חקלאי העשוי לפרנס משפחה חקלאית, ימסר ליורש המוכן ומסוגל לקיימו, והוא יפצה את היורשי האחרים במידה ששווי המשק עולה על המגיע לו מן העיזבון.

(ב) באין הסכמה בין היורשים בשאלות נושאי הטיפול, הקיום, הערך והפיצוי של משק החקלאי, יחליט בית המשפט בהתאם לנסיבות.

(ג) היו שני יורשים או יותר מוכנים ומסוגלים לקיים את המש חקלאי, בן זוגו של המוריש עדיף על יורשים אחרים.

(ד) היה יורש עובד במשק החקלאי בחיי המוריש או שהשקיע בו מהונו ולא קיבל תמורה כפי שאדם אחר היה מקבלה, יובא זאת בחשבון בקביעת פיצוי האמור.

ולהלן ההסבר: מכיוון שמדיניות מנהל מקרקעי ישראל קובעת כי יש לשמר את הנחלה כיחידה חקלאית, לא ניתן לבצע חלוקה של הנחלה בין האחים.

חוק הירושה קובע כי הנחלה תועבר לרשות היורש אשר מסוגל לקיים את המשק החקלאי. אך על מנת ליצור איזון, החוק קובע כי עליו לפצות את היורשים האחרים בהתאם לשווי המשק.

ומי הוא היורש אשר מסוגל לקיים את המשק החקלאי? על היורשים להסכים על זהות היורש שיקבל את הנחלה, דבר שלפעמים גורם למחלוקות בהם צריך להכריע בית המשפט.

בית המשפט עשוי לקבל החלטות שונות, ולאו דווקא קביעה של היורש שיקבל את הנחלה. באופן אלטרנטיבי בית המשפט יכול לקבוע על מכירת הנחלה לצד ג‘.

גם במידה וישנה הסכמה בין האחים, עדיין תיתכן מחלוקת על שיעור הפיצוי שמגיע לכל אחד. בפסקי דין רבים נקבע כי הפיצוי יחושב על פי שווי הנחלה ולאחר הפחתת המסים ודמי הסכמה (לרשות מקרקעי ישראל).

כמו כן אחד היורשים יכול לטעון כי במהלך חייו השקיע בנחלה, בין אם בשעות עבודה או באופן כספי, ולא קיבל על כך תמורה – דבר שיילקח בחשבון גם כן.

במידה וסעיף 114 אינו תקף (במקרה של נחלות במושב עובדים), בית המשפט יצטרך לבחון את הנסיבות ולקבל את החלטתו.

העברת זכויות בנחלה בירושה

ירושת משק חקלאי

במקרים רבים אנו יכולים למצוא בנחלות חקלאיות יחידות דיור עבור הילדים, אולי שני אחים ואולי יותר מתגוררים בנחלה. והדברים הללו אינם נעשים מתוקף חוזה כלשהו, אלא פשוט הבנות בין בני המשפחה.

אך גם מצבים שכאלו עלולים להיות בעייתיים לאחר פטירתם של ההורים. רשות מקרקעי ישראל תראה בכך הפרה של הסכם החכירה.

המצב אכן יכול להיות מסובך, אך איננו רוצים לייאש אתכם – אנו רוצים להעניק פתרונות. בין אם אתם הורים הרוצים לתכנן את הירושה, או יורשים המתמודדים עם בעיות כפי שהזכרנו, אנו מציעים לכם לפנות אל עורך דין לענייני מושבים.

אנו יכולים לבחון דרכי פעולה שונות, כמו למשל חלוקה של נחלה חקלאית. כדאי לבחון כל מקרה לגופו, ולשקול גם עלויות וזמן.

עורך דין נדלן מישאל גאון עוסק במגוון סוגיות מקרקעין, לרבות הסוגיות הקשורות למושבים ונחלות חקלאיות כגון : פיצול נחלה, ייצוג במכירה ורכישה של נחלה ועוד.

עורך דין מקרקעין מישאל גאון – עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות

 

ירושת משק חקלאי | חלוקת נחלה בין יורשים | העברת זכויות בנחלה בירושה

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

רוצים לרכוש/למכור/להשכיר נכס?
עו"ד נדל"ן מישאל גאון ישמח לעזור לכם!

מלאו את השאלון הקצר ותקבלו ייעוץ ראשוני חינם!

*בכפוף לבדיקת התאמה
Call Now Button