העברת דירה ללא תמורה

העברת דירה במתנה

העברת דירה ללא תמורה היא בעצם עסקת מתנה כפי שהיא מוגדרת בחוק. העברת דירה במתנה יכולה להיות כאשר ההורים רוצים לעזור לילדיהם, למשל דירה בתור מתנה לחתונה. אך ישנן סיבות שונות מדוע אנשים מבצעים עסקת מתנה שכזו, כאשר המוטיבציה לעסקה היא לא רק רצון טוב לתת לאחר, ישנן גם סיבות אחרות.

במאמר זה עורך דין מקרקעין רחובות מסביר מהן היתרונות הטמונים בעסקה שכזו ובאילו נסיבות אנו עשויים לבצע אותה.

העברת דירה במתנה כפופה לחוק המתנה, התשכ“ח 1968. בבסיסה יש העברת זכויות בנכס מקרקעין ללא קבלת תמורה. כל סוג של תמורה שתתקבל, גם אם תתקבל בעתיד וגם אם תינתן לצד שלישי, תשנה את העסקה בצורה מהותית – לא יהיה ניתן לטעון כי מדובר בעסקת מתנה, והיא לא תהיה כפופה להטבות המס הקיימות בעסקה מסוג זה.

העברת דירה ללא תמורה

העברת דירה ללא תמורה

בואו נבחן כמה תרחישים לעסקת מתנה, ואת היתרונות שיש בהם:

  1. העברת דירה במתנה – כאשר ישנה כוונה תמימה לעזור לאחרים באמצעות מתן דירה. זה דבר שכיח שהורים בעלי יכולות כלכליות מעניקים לילדיהם דירה במתנה.
  2. לצורך חיסכון במס רכישה – במסגרת חוקי מיסוי מקרקעין, הרוכש זכות במקרקעין מחויב במס רכישה. גובה המס כפוף למדרגות המס והוא שונה בין רכישת דירה ראשונה לבין רכישת דירה להשקעה, אך זהו כבר נושא בפני עצמו עבור עורך דין מיסוי מקרקעין. במקרים בהם אדם מחזיק בדירה ורוצה לרכוש דירה נוספת הוא צפוי לשלם מס גבוה, הענקת הדירה במתנה תאפשר לו לחסוך את המס על רכישת הדירה השנייה. כלומר הורים שביצעו העברת דירה ללא תמורה בתור מתנה לילדיהם, ורוצים לקנות דירה חדשה עבור עצמם, יוכלו לחסוך באופן משמעותי את תשלומי המס.
  3. חיסכון במס שבח – מס שבח הוא מס שמוכר דירה ברווח צריך לשלם. הוא עומד על 25% והוא מחושב על פי הערך הנוסף שקיבל על הדירה (בפועל זה קצת יותר מורכב). למשל אדם המוכר דירה, אך היא עונה לקטגוריה של דירת מגורים יחידה מזכה, הוא מקבל פטור ממס שבח. אך כאשר הוא מחזיק בשתי דירות ומוכר אחת מהן, על פי החוק הוא מרובה דירות ויידרש לשלם מס שבח. גם כאן, אם מדובר בהורים המחזיקים בשתי דירות, אם יתנו דירה אחת במתנה לילדיהם, כאשר ימכרו את השנייה יהיו פטורים ממס שבח.
  4. לצורך הגדלת אחוז המימון של המשכנתה – אם אתם מחזיקים דירה בבעלותכם ומעוניינים לרכוש דירה נוספת, אך זקוקים לעזרת הבנק באמצעות משכנתה, לא תקבלו את אחוזי המימון שקיבלתם עבור הדירה הראשונה. במקרה זה בנק ישראל מתיר שיעור מימון מקסימלי של 50%, לעומת 75% עבור רכישת דירה ראשונה. בהתחשב בערך הדירות, זהו סכום משמעותי. העברת דירה במתנה תאפשר לקבל מימון גדול יותר בעת רכישת הדירה.
  5. לצורך מניעת סכסוכי ירושה בבתי המשפט – צוואות וירושות הן לא אחת סיבה למחלוקת. וכאשר המחלוקת פורצת הצדדים מחפשים טיעונים שונים על מנת לפסול את הצוואה, כמו לפקפק באמינותה או להטיל ספק בכשרות המשפטית של המצווה. לכן לעתים ישנם אנשים המעניקים את הדירה עוד בעודם בחיים על מנת למנוע מאבקים בבית המשפט.

באופן דומה אנשים גם משתמשים בכלי זה על מנת להגן על זכויות בני זוג בהליכי חדלות פירעון או כאשר נכנסים למערכת יחסים חדשה בחיים במסגרת ’פרק ב‘ בחיים.

כל הסוגיות של מיסוי מקרקעין הן תמיד סוגיות מורכבות. אם בכוונתכם לבצע העברת דירה ללא תמורה על מנת ליהנות מהטבות המס חשוב לפנות אל עורך דין מקרקעין רחובות. גם אם הטבות המס הם אינם הסיבה לביצוע העסקה, עדיין מגיע לכם ליהנות מהם. עו“ד לענייני מקרקעין יכול לסייע לכם בתכנוני מס אופטימליים.

עורך דין מקרקעין רחובות

העברת דירה במתנה

ההסברים שהצגנו עבורכם הם רק טעימה קטנה על קצה המזלג. בפועל הנושא מורכב יותר ויש דברים נוספים שצריך לדעת. למשל מהי ההגרה של דירת מגורים מזכה, מהי ההגדרה של ”קרוב“, מהי תקופת הצינון, כיצד מחושב מס שבח וכיצד ממשים את הזכות לפטור ממש שבח.

ההמלצה שלנו היא לקבוע פגישה עם עורך דין מקרקעין רחובות. שם תוכלו לבחון את כל האפשרויות במסגרת ייעוץ אישי. כל אדם מחזיק בנכסים אחרים, בעלי ערך שונה ונסיבות חיים שונות. לכל אלו ישנן השלכות שונות, גם על תכנוני המס וגם על היבטים משפטיים אחרים. לכן אין תחליף לייעוץ אישי.

העברת דירה במתנה

עורך דין מקרקעין רחובות

בין אם מדובר בעסקת מתנה, או כל סוג של עסקת מקרקעין אחרת, תמיד חשוב לפנות לסיוע משפטי באמצעותם של עורכי דין מקרקעין. עסקאות מקרקעין הן עסקאות מורכבות, אפילו ”הפשוטות שביניהן“ כמו קניית דירה מקבלן, מביאות איתם סיכונים, ולעתים מדובר בעסקאות מורכבות עוד יותר כמו עסקאות קומבינציה ואחרות.

עורך דין לענייני מקרקעין מרכז את כל הידע והניסיון. הוא הכתובת לכל שאלה והוא זה המסוגל לבצע את כל הבדיקות המקדימות לצורך ביצוע עסקה בטוחה, עם דגש על תכנוני מס וכל מה שצריך בשביל השקט הנפשי שלכם.

עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך.