בס"ד

העברת דירה לבן משפחה

העברת זכויות בדירה ללא תמורה

העברת דירה לבן משפחה היא סוג של עסקת מתנה. זהו לא סתם מושג שעומד באוויר, אלא מושג המוגדר בחוק המתנות. וכאשר מבצעים העברת זכויות בדירה ללא תמורה, עליך להקפיד כי הכל מתבצע בצורה המוגדרת בחוק המתנות; אחרת לא נוכל ליהנות מכל ההטבות הקיימות בעסקה שכזו.

להעברת נכס במתנה ישנם היבטים שונים ויתרונות שניתן ליהנות מהם. יתכן כי מטרת העברת הנכס הייתה על מנת ליהנות מהיתרונות הללו, למשל במסגרת תכנון מס. אך גם אם מטרתכם תמימה ויפה כמו מתנה לחתונה של הבן או הבן, עדיין תרצו לעשות זאת בצורה הנכונה וליהנות מכל ההטבות המגיעות לכם.

לצרוך העברת נכס ללא תמורה, התייעצו עם עורך דין מקרקעין. במאמר זה ניגע בכמה נקודות חשובות ונסביר את הנושא בקצרה, אך אין לוותר על ייעוץ וליווי משפטי.

העברת דירה לבן משפחה

העברת דירה ללא תמורה

חוק המתנה, התשכ“ח 1968, מגדיר מהי מתנה. על מנת שעסקה תחשב עסקת מתנה, אסור שתהיה שום תמורה. לא תמורה קטנה ולא תמורה גדולה. לא תמורה בהווה ולא תמורה בעתיד, וגם לא תמורה באמצעות צד שלישי. אם העברת הנכס אינה עונה אל התנאים הללו, לא תוכלו ליהנות משום הטבת מס.

להלן כמה יתרונות של העברת זכויות בדירה ללא תמורה

חיסכון במס רכישה – אם יש ברשותכם דירה ואתם מעוניינים לרכוש דירה נוספת, אתם תידרשו לשלם מס רכישה גבוה מאוד. לא אחת אנו רואים מקרים בהם ישנם הורים החושבים לרכוש דירה חדשה, ולאפשר לילדיהם לגור בדירה הישנה. במקרים שכאלו אנו מייעצים להורים לבצע העברת דירה לבן משפחה (כלומר מתנה לילדים), על מנת לחסוך במס הרכישה. זהו יכול להיות חיסכון משמעותי.

חיסכון במס שבח – באופן דומה עסקת מתנה עשויה לסייע לכם לחסוך את הצורך בתשלום מס שבח, מס מעומד על 25% ומחושב על פי הערך הנוסף שקיבלה הדירה. כאשר מדובר בדירה יחידה, אתם תקבלו פטור ממש שבח. אך במידה ואתם מרובי דירות, תדרשו לשלם מס מאוד גבוה. לכן במקרים רבים מוטב לבצע עסקת מתנה; כך תוכלו לחסוך את גובה המס, וגם לשמור על הדירה בתוך המשפחה.

מניעת סכסוך ירושה – במקרים רבים הורים מתכננים את הירושה ונוקטים בצעדים ממשיים עוד בעודם בחיים. ירושות וצוואות הן נושא בפני עצמו, אך על מנת למנוע בעיות עתידיות לעתים מוטב לבצע עסקת מתנה כבר עכשיו. כך תוכלו למנוע מצב שבו יוגשו התנגדויות לצוואה וינסו לטרפד את כוונות הירושה שלכם.

הגדלת אחוזי מימון של משכנתא – שיעור מימון של משכנתא עבור דירה שנייה הוא נמוך ומוגבל ל 50%. לכן במקרים רבים אנשים יעדיפו לעשות עסקת מתנה של העברת דירה לבן משפחה, כך יהיה ניתן לקבל אחוזי מימון גבוהים יותר.

הגנה על זכויות בני זוג מפני חובות לנושים – במידה וישנם הליכים משפטיים לגביית חובות, מיד יעלה החשש כי יש כאן מעשה תרמית ובית המשפט צפוי לבטל את המתנה. אך במקרים בהם ישנם בני זוג אשר אחד מהם חשוף לסיכון כלכלי, יתכן כי כדאי להעביר במתנה את מחצית הזכויות.

העברת זכויות בדירה ללא תמורה

העברת זכויות בדירה ללא תמורה

ישנן הטבות שונות בעסקאות מתנה, אך צריך לדעת איך לנצל אותן ואיך לעשות אותן נכון. מדובר בסוגיות מורכבות ואיננו רוצים שיהיו לכם ציפיות אך בסוף תתאכזבו בגלל חוסר הבנה של החוק. לכן מוטב להתייעץ עם עורך דין מקרקעין ברחובות על מנת לערוך הסכם מתנה ועל מנת לבצע בצורה הנכונה את כל תכנוני המס.

כדאי גם לחשוב קדימה לגבי התכניות העתידיות. חשוב לדעת מהן תקופות הצינון בחוק לצורך מכירת הדירה. הרי החוק קובע תקופת צינון על מנת למנוע ניצול לרעה של חוק המתנה.

העברת דירה לבן משפחה

העברת דירה במתנה היא לא רק מסירה של מפתחות. יש צורך לעשות הסכם מתנה ויש לחתום על תצהיר מאומת על ידי עורך דין. ישנו תצהיר של מעניק המתנה ותצהיר של מקבל המתנה. למעשה החוק אינו מחייב הסכם מתנה אלא רק תצהירים, אך מוטב לעשות זאת באמצעות הסכם.

יש גם צורך בשטרי מכר ובמקרים מסוימים מסמכים נוספים הקשורים להעברת הזכויות בנכס (כאשר אינן רשומות בטאבו).

לצורך ביצוע עסקת מתנה, אנו ממליצי לכם לפנות למשרד עורכי דין מקרקעין מישאל גאון. משרדינו מביא ניסיון רב בכל סוגיות המקרקעין, לרבות פירוק שיתוף מקרקעין, קרקע חקלאית, הפרת חוזה דירה, עורך דין קניית קוטג ועוד.

מצאו אותו בגוגל מפות.

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

רוצים לרכוש/למכור/להשכיר נכס?
עו"ד נדל"ן מישאל גאון ישמח לעזור לכם!

מלאו את השאלון הקצר ותקבלו ייעוץ ראשוני חינם!

*בכפוף לבדיקת התאמה
Call Now Button