בס"ד

העברת בעלות דירה במתנה

העברת דירה במתנה מאב לבן

העברת בעלות דירה במתנה היא למעשה עסקת מתנה הכפופה לחוק המתנות. מקרים שכאלו הם שכיחים, כמו למשל העברת דירה במתנה מאב לבן, או להפך. באופן כללי אנו יכולים להגיד כי צריך לעשות את העסקאות בצורה הנכונה, כפי שהן מוגדרות בחוק המתנה. אך זהו רק חלק קטן מהתמונה, ויש לבדוק היטב גם סוגיות נוספות כמו היבטי המיסוי של העסקה. לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין מקרקעין.

ישנן סיבות שונות מדוע לבצע העברת בעלות על דירה ללא תמורה. וכאשר פונים אלינו לייעוץ, חשוב לנו גם להבין את הסיבה על מנת להעניק ללקוחותינו את מעטפת השירותים המשפטית בהתאמה אישית.

במאמר זה נדבר על האופן שבו מתבצעת הענקת דירה במתנה, וכמובן ניתן לכם גם כמה דוגמאות למקרים בהם מבצעים עסקה שכזו.

העברת בעלות על דירה ללא תמורה

העברת בעלות על דירה ללא תמורה

העברת נכס במתנה, לאו דווקא דירה, יכולה להתבצע מסיבות שונות. במקרים רבים הסיבה היא תמימה ומלאת כוונות טובות – כמו הורים המעוניינים לעזור לילדיהם לאחר החתונה. אך גם במקרים כאלו, עדיין כדאי להבין את ההטבות האפשריות שיש למעניק המתנה, וליהנות מהן.

פרק ב‘ בחיים – כאשר אנשים מתחילים מערכת יחסים פרק ב‘ בחיים, הם בדרך כלל רוצים להבטיח את זכויות ילדיהם מהנישואין הקודמים. לכן יתכן כי תתבצע כאן העברת דירה במתנה. אך דווקא דוגמה זו היא קצת פחות רלוונטית, יתכן כי עדיף לפתור את הבעיה באמצעות הסכם ממון. כדאי להתייעץ עם עורך דין.

תכנוני מס (לחסוך מס שבח או מס רכישה) – כאשר אדם מוכר דירה הוא צפוי לשלם מס שבח, ואם הוא מרובה דירות הסכומים גבוהים. להזכירכם במקרה של דירת מגורים אחת יש פטור ממס שבח. לכן במקרים רבים עורך דין מיסוי מקרקעין עשוי להמליץ על העברת בעלות דירה במתנה בטרם מכירת דירה

באופן דומה, יתכן כי אדם מעוניין לרכוש דירה נוספת, ולכן יחויב במס רכישה גבוה. במקרה שכזה הוא יכול לבצע העברת בעלות דירה במתנה (למשל להוריו או ילדיו), וכך לחסוך מס רכישה גבוה. ובכל מקרה הנכס נשאר במשפחה כפי שרצה.

קבלת משכנתה באחוזי מימון גבוהים – ובהמשך ישיר למה שכבר נאמר, זוהי גם הזדמנות לקבל מימון גבוה יותר מהבנק. אם אדם רוצה לקנות דירה נוספת, שיעור המימון שהבנק יעניק נמוך (עד 50%). העברת דירה במתנה מאב לבן, לצורך הדגמה, תאפשר לאב לרכוש דירה נוספת באחוזי מימון גבוהים.

מניעת סכסוכי ירושה – ניתן להעביר נכסים באמצעות ירושה, ויש לכך גם יתרונות מיסוי (למשל בהקשר של מס שבח). אבל מצד שני, לעתים לאחר פטירת המצווה פורצים סכסוכי ירושה. לכן יתכנו מקרים בהם אדם יעדיף לבצע העברת נכס במתנה עוד בימי חייו, על מנת להבטיח כי לא יהיו בעיות.

הגנה מפני נושים – נכס מקרקעין שבו התגוררו בני הזוג יחשב על פי החוק כרכוש משותף, למרות שבפועל יתכן כי במשך שנים הוא רשום בבעלותו של רק אחד מבני הזוג. ואם אותו בן זוג נקלע לחובות, יתכן כי הנושים יבקשו לממש את הנכס. במקרה שכזה כדאי לבצע העברה במתנה של מחצית מהזכויות.

הערה: לכל מקרה ומקרה ישנן דקויות משפטיות ודברים שצריכים לדעת. לכן אנו מדגישים כי אין לראות בנאמר כאן תחליף לייעוץ אישי. חשוב לפנות אל עורכי דין מקרקעין ולתכנן היטב את המהלכים.

העברת בעלות דירה במתנה

העברת דירה במתנה מאב לבן

העברת דירה במתנה מאב לבן היא דוגמה שכיחה .ובמסגרתה ניתן ליהנות מכל הטבות המיסוי שהוזכרו, גם כאשר אלו אינם המניע המרכזי לעסקה.  אנו מניחים שבור לכם כי מדובר בהליך משפטי ולא סתם מסירת המפתח לדירה. כך שלפני הכל, כדאי לקבוע פגישה עם עורך דין נדלן.

באופן כללי יש לערוך תצהיר מתנה, עבור המקבל ועבור המעניק. יש להכין את שטרי המכר המעבירים את הבעלות. וכמובן שחשוב לדאוג לייפוי כוח עבור עורך הדין המטפל בכל ההליכים (ייפוי כוח בלתי חוזר).

לאחר החתימה יש להודיע על עסקת המתנה לרשות המסים. הקפידו לעשות זאת תוך 30 יום ממועד החתימה. במידה וישנו מס שצריך לשלם (ראו הערה למטה), יש לשלמו תוך 60 יום.

לגבי המס (מס רכישה) – תקנה מספר 20 לתקנות מיסוי מקרקעין קובעת כי יש לשלם מס רכישה לפי שווי של שליש ממס הרכישה שהיה משולם בעסקה רגילה. מקבל המתנה משלם את המס.

העברת דירה במתנה מאב לבן

העברת בעלות דירה במתנה

לסיכום, העברת בעלות על דירה ללא תמורה, יכולה להביא יתרונות רבים מבחינת המיסוי או אחוזי מימון של משכנתא, כמו גם מקרים אחרים של הבטחת זכויות. זכרו תמיד לקבל ליווי של עורך דין מומחה למקרקעין.

עורך הדין ידע להציע לכם את הפתרונות האופטימליים, בעזרתם תוכלו להשיג את מטרותיכם, לחסוך במיסוי וליהנות מביטחון.

עורך דין נדלן מישאל גאון עומד לשירותכם בכל סוגיות המקרקעין, לרבות העברת בעלות, עורך דין רכישת קוטג, בן ממשיך במושבים ועוד.

משרדינו נמצא ברחוב ההגנה 13 ראשון לציון, מגדל ירון מילר. הוראות הגעה בגוגל

 

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

רוצים לרכוש/למכור/להשכיר נכס?
עו"ד נדל"ן מישאל גאון ישמח לעזור לכם!

מלאו את השאלון הקצר ותקבלו ייעוץ ראשוני חינם!

*בכפוף לבדיקת התאמה
Call Now Button