פירוק שיתוף מקרקעין

פירוק שותפות במקרקעין ירושה

ישנן סיבות שונות בהן מבצעים פירוק שיתוף מקרקעין. אחת הדוגמאות היא פירוק שותפות במקרקעין ירושה, וזהו מקרה שכיח. אפשר להגיד בגלל שזוהי שותפות שמראש נכפתה על היורשים ולכן ישנה סבירות גבוהה לאי הסכמות.

זאת בניגוד למקרים שבהם נערך הסכם שיתוף מתוך כוונה לקדם פרויקט, למרות שגם שם יתכנו בעיות ודרישות לפירוק השיתוף.

לצורך פירוק השיתוף, אין מנוס מפניה אל עורך דין לענייני מקרקעין אשר יעניק לכם את הסיוע המשפטי הדרוש לצורך פירוק השיתוף. בינתיים נוכל להציג בפניכם מידע כללי להרחבת הידע בנושא.

במאמר זה נסביר כיצד ניתן לבצע את פירוק השיתוף מבחינת אופן החלוקה.

פירוק שיתוף מקרקעין

פירוק שותפות במקרקעין ירושה

אחת הסיבות השכיחות בה מבצעים פירוק שיתוף מקרקעין היא בעקבות הירושה. לא אחת ישנם מקרים בהם אדם נפטר ומותיר אחריו נכס העובר לבעלות של יורשיו. אך ריבוי הבעלים על הנכס יכול להיות מקור לבעיות. יתכנו אי הסכמות ביניהם לגבי אופן השימוש ועתיד הנכס, ויתכנו גם בעיות אחרות אשר בפועל משתקות אותם ואינן מאפשרות לממש את מלוא הפוטנציאל של הנכס.

הפתרון במקרים אלו הוא פירוק שותפות במקרקעין ירושה. וכמו כל מקרה של פירוק שיתוף, ישנן שתי אפשרויות לעשות זאת. האפשרות הראשונה היא פירוק בהסכמה, (ניתן לעשות זאת כבר באמצעות עריכת הסכם בין יורשים) והאפשרות השנייה היא הגשת תביעה לפירוק שיתוף מקרקעין.

פירוק שיתוף מקרקעין

הדבר הראשון שאפשר להגיד בנושא הוא כי ניתן לפרק את השיתוף באופן חד צדדי. בתור כלל בחיים, כנראה שהסכמות ורוח טובה הם דבר מומלץ. אך מבחינת החוק, כל שותף יכול לדרוש את פירוק השיתוף; הכל כמובן לפי הכללים ודרישות החוק. וזה אפילו לא משנה מהו אחוז הבעלות שיש לו על המקרקעין. גם כאשר מדובר באחוזים מזעריים, עדין עומדת בפניו הזכות לעשות זאת.

ישנה אפשרות להכניס סעיף המגביל את הזכות לפירוק כבר בהסכם השיתוף, ובהחלט יכולות להיות לכך סיבות. כאשר רוצים להקים פרויקט זקוקים לביטחון, ותביעה לפירוק שיתוף עלולה להקשות על ביצוע פרויקטים. אך לא ניתן לשלול את הזכות הזו לתקופה העולה על שלוש שנים, הדבר לא יתקבל על ידי בית המשפט.

כיצד מתבצעת חלוקת הנכס

סוגי הנכסים והמצב הפיזי שלהם עשויים לעורר בעיות שונות הקשורות לאופן חלוקתם. ולכן ישנן דרכים שונות בהם ניתן לעשות זאת, הכל לפי נסיבות המקרה:

  1. חלוקה בעין – זוהי החלוקה המועדפת על פי החוק, חלוקה פיזית. שטח הנכס יתחלק במספר השותפים וכל אחד יקבל שטח קטן יותר שהוא בעליו הבלעדיים. פתרון שיכול להתאים למקרים מסוימים, כמו חלוקת מגרשים, אבל לא תמיד אפשרי.
  2. פירוק באמצעות מכירה – ניתן למכור את הנכס, ולחלק את התמורה לבעליו השונים. פתרון שכזה יכול להתאים למקרים בהם לא ניתן לחלק בצורה פיזית, אך גם כאן ישנה בעייתיות.
  3. רישום בית משותף – אפשר להגיד שזו דרך המאפשרת לעשות חלוקה בעין, אך היא מתאימה לנכסים המחולקים ליחידות ובהם אפשר לעשות זאת. למשל אם זהו בניין בעל מספר דירות, אפשר לתת לכל אחד בעלות על מספר דירות.

אפשרות אחרת היא פירוק שיתוף מקרקעין לפי הדרך שהוסדרה מלכתחילה בעת עריכת הסכם השיתוף. זהו כמובן לא המקרה  של פירוק שותפות במקרקעין ירושה, שם השותפות ממש נכפתה. אבל במקרים בהם פונים אל עורך דין מקרקעין לצורך עריכת הסכם שיתוף במקרקעין, הוא צפוי להמליץ על קביעת מנגנון הפירוק.

 עורך דין לפירוק מקרקעין

בטרם מגישים תביעת פירוק שיתוף במקרקעין עלינו לבדוק האם מדובר במקרקעין הרשום בטאבו או לא.

במידה והמקרקעין רשום בטאבו, התביעה תמיד תוגש לבית משפט השלום באזור בו נמצא המקרקעין.

במידה והמקרקעין אינו רשום בטאבו, התביעה תוגש לבית משפט השלום או המחוזי בהתאם לשווי המקרקעין. כאשר השווי הוא מעל 2,500,000 שקלים, התביעה תטופל בבית המשפט המחוזי.

הערה חשובה – כאשר מדובר בבני משפחה, כמו למשל במקרה של פירוק שותפות במקרקעין ירושה – ההליך מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה. זה לא משנה האם הנכס רשום בטאבו או לא, ולא משנה מה שווי הנכס. תמיד הסמכות תהיה בית המשפט לענייני משפחה.

פירוק שותפות במקרקעין ירושה

עורך דין לענייני מקרקעין

לסיכום, החוק מעניק לכל שותף את הזכות לתבוע את פירוק המקרקעין. אמנם יש צורך לנהל את הכל באמצעות עורך דין לענייני מקרקעין, אך זהו לא תהליך מסובך וארוך.

אם יש לכם מקרקעין שהתקבל בירושה, ואינכם יכולים לממש אותו בגלל אי הסכמות או חילוקי דעות עם היורשים האחרים. כמו גם כל מקרה אחר של פירוק שותפות במקרקעין, פנו אל עורך דין נדלן מישאל גאון.

למשרדינו ניסיון רב בכל סוגיות המקרקעין, לרבות פיצול נחלות במושבים, רכישת נחלה חקלאית ועוד.

הוראות הגעה למשרדינו תמצאו בקישור זה.

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

Call Now Button