בן ממשיך במושב

מינוי בן ממשיך שטרם הושלם

מהו בן ממשיך במושב, מהן זכויות בן ממשיך בנחלה, ומהו הדין במקרה של מינוי בין ממשיך שטרם הושלם. ?

ברבות מהאגודות השיתופיות (מושבים), הזכויות על הקרקע מוסדרות באמצעות חוזה המכונה ”חוזה משולש“, כלומר חוזה שיש בו 3 צדדים: רשות מקרקעי ישראל, הסוכנות היהודית והאגודה השיתופית. זכויותיו של בעל הנחלה נובעות מתוך זכויות האגודה השיתופית בה הוא חבר.
זכויות אלו מעניקות לו מעמד של ”בר רשות“. כלומר הנחלה הקרקעית אינה נמצאת בבעלותו הפרטית ואין חופש מוחלט לגבי השימוש בה. וזה כמובן משליך על סוגיות של העברה בין דורית – מבחינה חוקית, כאשר רשות מקרקעי ישראל מוגדרת כבעלת הקרקע, היא זו אשר תקבע למי יועברו הזכויות.

ההסדר אשר נקבע הוא הסדר בן ממשיך. כך ניתן לשמר את הנחלות כיחידות עצמאיות. המחזיקים בנחלה החקלאית, במסגרת חוזה משולש, יכולים להעביר את הזכויות לבן ממשיך – במהלך חייהם עליהם למנות בן ממשיך אשר יקבל את הזכויות לאחר מות שני בני הזוג. מדור בבן אחד בלבד, סוגיה שבפני עצמה עלולה לגורם למתיחות משפחתית.

בן ממשיך במושב

בן ממשיך במושב

מינוי בן ממשיך במושב הוא מינוי שלא ניתן לחזור ממנו, למעט מקרים חריגים. לצורך המינוי יש לפנות לסוכנות היהודית ולדאוג למסמכים הבאים:

  • הסכמת האגודה על קבלת בן ממשיך מחצי השנה האחרונה.
  • מכתב ממזכירות האגודה המאשר את תוכן המסמך הקודם.
  • חתימה על טופס ”הצהרה והתחייבות המתיישבים לבן ממשיך“.
  • חתימה על טופס ”מינן בן ממשיך“.
  • חתימה על טופס ”הצהרה של בן ממשיך“. על זה הבן הממשיך חותם.
  • בנוסף יש לצרף צילום תעודת זהות של הבן, שאלון למועמדים והתחייבות להעביר את ההסבר על משמעות המינוי לבעלי הזכויות (חתום על ידי עורך דין). ותשלום דמי הטיפול בבקשה. הסיבה להסבר על משמעות המינוי נולדה מתוך מקרים בהם מעבירי הזכויות טענו בפני בית המשפט כי לא הבינו את כל המשמעויות המשפטיות.
  • במידה והיה קיים צו מניעה של המנהלה להסדרים חקלאיים, יש להציג את ביטול צו המניעה.

זכויות בן ממשיך בנחלה

מינוי בן ממשיך שטרם הושלם

הנושא של מינוי בן ממשיך נמצא בכפוף לחוק המתנה, חוק המפריד בין התחייבות לתת מתנה, לבין ”מתנה שכבר הוקנתה והקנייתה הושלמה“. מינוי בן ממשיך שטרם הושלם הוא בבחינת התחייבות למתן מתנה. בשלב זה נותן המתנה רשאי לחזור בו בכפוף לתנאים הקבועים בחוק.

לגבי מינוי בן ממשיך שטרם הושלם; במידה והתהליך לא הושלם במלואו, המינוי אינו תופס ואינו מעניק לבן הממשיך זכויות. שימו לב כי עלולות להתעורר בעיות משפטיות שונות. למשל אם חס וחלילה נפטר הבן הממשיך, וההורים אינם רוצים שהנחלה תעבור לאלמנתו. יש כאן נושאים מורכבים הקשורים גם לדיני החוזים, ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין מושבים על מנת לבנות את ההסדרים הטובים ביותר ולהיות מודעים למשמעות המלאה של הדברים. שימו לב כי גם התייחסנו רק למקרה של הסכמים משולשים, אך לא תמיד זהו המקרה הרלוונטי והתנאים יכולים להיות שונים.

למרות מה שנאמר, יש לבחון האם מדובר בהסכם בין ההורים לבן, אשר נעשה בטרם שינוי התקנות בשנת 1997. כמו כן, ישנן פסיקות מנוגדות של בתי המשפט, ולפי אחת הפסיקות הליך הרישום ברשות מקרקעי ישראל הוא רק הליך פרוצדורלי, ולכן אם קבלת אישור הסוכנות ניתן לראות בזה מתנה שהושלמה.

זכויות בן ממשיך בנחלה

דינה של קרקע חקלאית שונה מקרקעות פרטיות. כאן הבעלים של הנחלה הם לא באמת הבעלים, הקרקע היא בבעלות המדינה באמצעות מוסדותיה (רשות מקרקעי ישראל). זוהי הסיבה מדוע יש להגדיר בן ממשיך במושב, ומבחינת המדינה מצופה ממנו להמשיך להתגורר בנכס ולנהל את המשק החקלאי שבו. בן ממשיך לא יכול למכור את הנכס, כל עוד הוריו בחיים. אך מנגד, גם הורים אינם יכולים לעשות זאת ללא אישורו, מכיוון שהם התחייבו לזכויות עתידיות עבורו.

מינוי בן ממשיך שטרם הושלם

עורך דין מושבים

מינוי בן ממשיך במושב עשוי להיות סוגיה מורכבת. כל מקרה הוא שונה, זאת מכיוון שלא כל חוכר כפוף לחוזה משולש, יתכן גם כי מדובר בחוזה דו צדדי או חוזה ישיר מול הסוכנות היהודית (בדרך כלל במושבים שהוקמו בטרם הקמת המדינה).
לצד המורכבות המשפטית, ישנן גם סוגיות משפחתיות כאשר ישנו יותר מילד אחד. לכן כדאי תמיד להתחיל בייעוץ משפטי. עו“ד מושבים, המכיר את החקיקה ואופן ההתנהלות של אגודות שיתופיות, יכול להסביר לכם בפירוט מהו הדין במקרה שלכם, ומהן האפשרויות המשפטיות העומדות לפניכם. בעזרתו תוכלו לבחור בכלים משפטיים שונים כמו צוואה, מינוי בן ממשיך ואפילו פיצול נחלות.

משרד עורכי דין מקרקעין, מישאל גאון, מביא איתו ניסיון רב בסוגיות המשפטיות הקשורות למושבים: ועדות בוררות, פיצול נחלות חקלאיות, ביטול בן ממשיך, סוגיות מיסוי מקרקעין, הסדרת שימוש חורג ועוד.

בנוסף ניתן לקבל אצלנו את כל השירותים המשפטיים בתחום המקרקעין – עריכת הסכמי שכירות בלתי מוגנת, פינוי ובינוי, ליווי בפרויקט התחדשות עירונית, הסכם שיפוצים, ייצוג קבלנים ויזמים ועוד.

עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות

אהבתם? שתפו!

עורך דין מקרקעין מישאל גאון
עו״ד מישאל גאון
מנהל המשרד

איך אפשר לעזור?

בעסקאות נדלן מכל סוג בוחרים את המבינים בנדל"ן. לאורך השנים עסק עו״ד מישאל גאון בתחום הנדל״ן ממגוון זוויות. יחד עם שאר חברי הצוות במשרד העוסקים כל אחד בתחום הנדל״ן 15 שנה לפחות, נעניק לכם את הליווי האיכותי עם פתרונות מותאמים לכל צורך בתחום המקרקעין. תמיד מדובר בתהליך משמעותי שמצריך ידע מקצועי רחב והרבה מעבר. "זו תהיה עבורי זכות גדולה ללוות גם אתכם!" שלכם, עו״ד מישאל גאון

שאלה? כתבו לנו!

המדריך השלם למכירת ורכישת דירה בישראל!

מדריך מיוחד שילווה אותכם לאורך כל התהליך. 

Call Now Button